35 positieve ik-boodschappen

Waardering uiten
Kinderen hebben waardering en bewondering nodig, hiermee laten we hen merken dat ze geliefd zijn. De positieve ik-boodschap uit het Gordon® model is voor mij een manier waarmee ik waardering kan overbrengen, zonder gebruik van oordelen, evaluaties en labels. Met het gebruik van een positieve ik-boodschap is er sprake van gelijkwaardigheid, ik ga niet boven de ander staan, zoals dat vaak bij jij-boodschappen (complimenten, prijzen) gebeurt. Met een ‘positieve ik-boodschap’ geef ik mijn kind duidelijkheid over wat er in mij omgaat: ik laat mijzelf kennen. Een positieve ik-boodschap is uitsluitend bedoeld voor expressie van acceptatie en erkenning en kent geen verborgen agenda.

De positieve ik-boodschap 
Een effectieve ‘positieve ik-boodschap’ bestaat uit 3 delen: het gedrag van het kind, de gevoelens van de ouder en de gevolgen van dat gedrag voor de ouder. Hoe beter het lukt om deze 3 elementen te integreren, hoe duidelijker je boodschap voor de ontvanger zal zijn. Maar, een congruent “Ik hou van jou”, bevat maar 1 element, de gevoelens. Toch kan zo’n boodschap raak zijn. En een liefdevolle blik, een non-verbale positieve boodschap, kan meer vertellen dan 1000 woorden. Een positieve ik-boodschap kan dus bestaan uit 0 (non-verbaal) tot 3 delen (gedrag – gevoel – gevolg). Tijdens de Gordon® training oefenen we met positieve ik-boodschappen en ervaren we de verschillen met jij-boodschappen.

Tekening door Sara, voorjaar 2016
Tekening door Sara, voorjaar 2016

Verschil met jij-boodschappen
‘Je bent een braaf meisje’ en ‘Dat heb je goed gedaan’ zijn voorbeelden van jij-boodschappen. Met zo’n jij-boodschap geef je een evaluatie, een oordeel over de ander of over zijn/haar gedrag. Zelfs als die evaluatie positief is, kan een kind zich daar erg ongemakkelijk bij voelen. Kinderen kunnen afhankelijk worden van prijzen en complimenten, ze kunnen er zelf om gaan vragen of ervoor gaan werken: “Mam, vind je mijn tekening mooi?” Als iemand een kind prijst met “Je bent een lief kind!” kan het kind de conclusie trekken dat men haar ook weleens stout kan vinden. Als het prijzen uitblijft, kan een kind dat als straf ervaren: “Je zei niets over mijn cijfer, je vindt het vast niet goed!” Ook kan het rivaliteit en jaloezie bevorderen: “Je vond dat Niels het goed had gedaan, over mij zei je helemaal niets!” Volwassenen hebben maar al te vaak een verborgen agenda bij het geven van complimenten, ze willen het kind ermee veranderen, het kind naar hun hand zetten.

Intrinsieke motivatie
Thomas Gordon schrijft in zijn boeken uitgebreid over het uitdelen van beloningen zoals complimenten. Hij pleit ervoor kinderen zelf hun eigen beloningen te laten vinden. Kijk eens naar een kind dat vol aandacht aan zijn blokkentoren bouwt. Of 2 meisjes die opgaan in hun spel met Playmobil. De voldoening die deze kinderen ervaren, straalt van hen af. Deze voldoening komt vanbinnen uit, ze zijn intrinsiek gemotiveerd, het plezier dat ze in zichzelf ervaren, dát is hun beloning.

35 positieve ik-boodschappen 
1. Ik heb naar je uitgekeken, ik ben zo gelukkig nu ik je weer zie!
2. Ik ben verwonderd nu je me vertelt hoe jij daar tegenaan kijkt, ik leer jou beter kennen. 
3. Toen jij de tafel dekte terwijl ik het eten kookte, konden we daarna meteen aan tafel. Dat vond ik fijn want ik had zo’n trek!
4. Toen je vanmorgen met je vriendinnetjes speelde, kon ik zonder onderbrekingen met mijn vriendin praten, ik was daar echt blij mee.
5. Ik geniet ervan als jij jouw ideeën met me deelt, ze inspireren me.
6. Ik ben zo blij dat je me helpt met opruimen, nu krijg ik alles op tijd af.
7. Als ik hoor dat jij ‘nee’ tegen me zegt, ben ik opgelucht dat je dat eerlijk durft te zeggen.
8. Ik hou van jouw handschrift, ik wil er steeds naar kijken.
9. Ik ben blij dat je je fiets op slot zet, dat stemt me hoopvol dat hij niet gauw wordt gestolen.
10. Het ontroert me dat je deze tekening speciaal voor mij hebt gemaakt, dankjewel!
11. Die kleurencombinatie die jij hebt gebruikt verrast me! 
12. Als ik naar je kunstwerk kijk, maakt het me nieuwsgierig hoe je dat precies hebt gedaan?
13. Ik geniet zo van je verhalen, het maakt dat ik meer wil horen.
14. Ik hou van jouw binnenkant en van je buitenkant.
15. Het maakt me blij als ik zie dat jij je chocola deelt met je vriendin. Ik ben gerust dat zij nu ook iets heeft.
16. Het ontroert me dat je me iets van jezelf hebt gegeven, het maakt mij duidelijk dat ik belangrijk voor je ben, dit was het mooiste cadeau voor mij!
17. Als ik zo’n dikke knuffel van je krijg, smelt ik!
18. Dankjewel dat je je kleren in de wasmand hebt gedaan, nu hoef ik niet alleen op te ruimen.
19. Nu jij me er meer over hebt verteld, begrijp ik het ineens veel beter, dankjewel.
20. Het maakt me vrolijk als ik hoor hoeveel pret jullie samen hebben!
21. Ik genoot van onze tijd samen, ik ben helemaal voldaan. Bedankt voor deze fijne dag!
22. Het geeft me geruststelling nu je me laat weten waar je bent.
23. Blij dat jij er zelf aan dacht je schooltas mee te nemen, dan hoef ik er niet alleen aan te denken.
24. Je hebt me geholpen met ramen zemen, ik geniet er zo van om dingen samen te doen.
25. Yes, ik zie dat je je kamer hebt opgeruimd, nu kan ik meteen stofzuigen en dan heb ik zelfs nog tijd over.
26. Je hebt me geholpen de boodschappen op te ruimen, ik ben opgetogen over onze samenwerking en was lekker snel klaar.
27. Ik ben trots mét jou dat je is gelukt wat je graag wilde bereiken.
28. Ik voel me happy en voldaan dat we dit avontuur samen hebben beleefd.
29. Samen met jou leven en jou zien opgroeien, maakt me gelukkig.
30. Ik ben blij dat je dicht bij me blijft lopen op deze drukke plek, het geeft me vertrouwen dat we elkaar niet kwijt raken.
31. Nu wij deze oplossing hebben gevonden voor ons probleem, voel ik mij dankbaar en weet ik dat we rekening houden met elkaar.
32. Dank je dat je op je trampoline springt in plaats van op de bank, dan krijg ik vast geen niesbui.
33. Ik geniet ervan als je dicht tegen me aan kruipt op de bank, tijd doorbrengen met jou doe ik heel graag.
34. Ik hoorde jou liedjes zingen, ik werd er vrolijk van.
35. Doe jij dat zó? Dat verbaast me, ik leer van jou!

Welke boodschappen geef jij je kind? Gebruik jij ik- of jij-taal?

Inspiratie:
Luisteren naar Kinderen door Thomas Gordon
Teaching Children Self Discipline door Thomas Gordon

5 gedachten over “35 positieve ik-boodschappen”

  1. Wat een fijn artikel! Onze kids zijn volop aan het oefenen met ik-zinnen.
    Er is nog groeimarge: ‘Ik wil op de i-pad en ik wil het nu! Ik ga slaan als ik … niet mag. (Broers onderling) ?
    Dit geeft gen handvaten zonder dat ze steeds uit mijl mond komen ?

    1. Dankjewel An, blij te lezen dat je er iets aan hebt! Enne… groeien kunnen we allemaal! 🙂 Ik verbaas me soms over hoeveel mijn kind opneemt. Zo liepen we zaterdag door de stad. Mijn dochter hoorde een moeder tegen haar kind zeggen: “Ik krijg hoofdpijn van je.” Ze vroeg me: “Mama, die moeder zegt een jij-boodschap tegen haar kind hè?” 😀 :O

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *