Gordon® en Triple-P

Een korte uitleg met voorbeeld over enkele basale verschillen tussen de Gordon® Methode en Triple-P

Kosten Triple-P cursus 
Ouders die kiezen voor een Triple-P cursus (ook wel bekend als ‘Positief Opvoeden’), kunnen hier gratis gebruik van maken, wanneer dit programma door de gemeente waar zij wonen is ingekocht. Het Nederlands Jeugdinstituut traint Nederlandse hulpverleners voor een Triple-P accreditatie.
Kosten Gordon® Training 
Mensen die opgeleid zijn tot Gordon® trainer hebben deze opleiding zelf betaald. De opleiding wordt aangeboden door de Stichting NET. De Stichting NET is gelieerd aan Gordon® Training International en heeft de exclusieve rechten van het Gordon® Model in Nederland en Vlaanderen. Ouders die kiezen voor een Gordon® training betalen rond de €300,- per training, dit bedrag kan per trainer verschillen.

Duur Triple-P cursus
De Triple-P cursus voor ouders omvat 4 a 5 bijeenkomsten van 2,5 uur, met daarnaast 3 telefonische contactmomenten verdeeld over 12 weken.
Duur Gordon® Training
De Gordon® training omvat 8 tot 10 bijeenkomsten van ongeveer 3 uur en de bijeenkomsten worden verdeeld over een periode van 10 tot 20 weken.

Uitgangspunten Triple-P
* De Triple-P cursus vindt zijn oorsprong in het behaviorisme. Het behaviorisme werkt met de technieken straffen en belonen. Met deze technieken wordt gedrag gestuurd, dit wordt ook wel conditioneren genoemd.
* Ouders bepalen de regels in een Triple-P-gezin, opvoeden met Triple-P betekent autocratisch opvoeden.
* Er wordt verschil gemaakt tussen kleine en grote overtredingen van die regels. Kleine overtredingen worden genegeerd en grote overtredingen bestraft. Het kind moet bijvoorbeeld op de ‘nadenkstoel’ zitten, of een ouder kind krijgt huisarrest. Gedrag wat ouders prettig vinden, wordt beloond, bijvoorbeeld door het geven van complimenten, stickers of ouders geven hun kind als beloning bepaalde vrijheden. Kortweg: ouders krijgen trucs in handen hoe ze hun kinderen kunnen laten doen wat zij willen.
* Triple-P is een programma voor ouders met kinderen tot 12 jaar.

Uitgangspunten Gordon® training
* De Gordon® training vindt haar oorsprong in de humanistische psychologie. De humanistische psychologie gaat uit van de behoeften van de mens. Wanneer behoeften vervuld worden, voelt een mens zich prettig en happy, hij of zij is dan in staat tot ontwikkeling en groei. Abraham Maslow is de grondlegger van deze behoeftentheorie.
Stel je voor, je hebt veel trek, en je eet een gezonde maaltijd. Dan voel je je daarna verzadigd, je kunt je weer richten op andere zaken, je hebt geen last meer van de trek. Je trekgevoel wees je op je behoefte aan voedsel, je gevoelens zijn de richtingwijzers naar je behoeften. Wanneer je behoefte wordt vervuld, verdwijnen ongemakkelijke of pijnlijke gevoelens (zoals honger) en maken plaats voor prettige gevoelens (verzadiging). 
* Het Gordon® Model is een democratisch model, in een Gordon® gezin worden gezamenlijk afspraken gemaakt. Er wordt gezocht naar oplossingen die ieders behoefte vervullen: niemand verliest, we winnen allebei.
* Een Gordon®ouder neemt zijn eigen gevoelens en behoeften serieus, én die van de ander. Hij of zij vraagt zich af: wat heb ik nodig, wat heeft mijn kind nodig en hoe kunnen we ervoor zorgen dat ieder van ons krijgt wat z/hij nodig heeft?
* De vaardigheden die deelnemers in de Gordon® training leren, zijn geschikt voor elke relatie, elke situatie en voor mensen van iedere leeftijd.
Scan behoeftenpyramide Maslow0010
Voorbeeld Jeroen, de Triple-P benadering
Jeroen van 6 rent door het huis. Als de moeder van Jeroen dit gedrag niet zo heel erg vindt, negeert ze hem. In de Triple-P cursus leerde ze om hem dan niet aan te kijken of aandacht te geven. Als hij dan een keer loopt en niet rent (het gedrag wat moeder liever heeft), geeft ze Jeroen een compliment.
Als de moeder van Jeroen het rennen erg akelig vindt, spreekt zij hem hierop aan. Ze zegt: “Jeroen, je rent door het huis, straks gaan er dingen stuk. Wat is de regel over lopen in huis?” Ze doet vervolgens voor hoe Jeroen door het huis moet lopen en vertelt hem daarbij precies wat hij moet doen. Dan laat ze hem twee keer oefenen. Als Jeroen dan toch weer rent, krijgt hij straf. Hij moet bijvoorbeeld op de ‘nadenkstoel’ zitten, of mag die dag niet meer met zijn Lego spelen. Jeroen zal zijn gedrag mogelijk aanpassen, zolang hij jonger is en afhankelijk van zijn ouders. Maar zijn behoeften (aan bijvoorbeeld bewegen, of samen met moeder spelen) worden niet ingevuld. De kans is groot dat de behoeften van Jeroen via ander soort gedrag opnieuw tot uitdrukking komen. Denk maar aan het voorbeeld van de trek, dat gevoel zal niet verdwijnen wanneer iemand zegt dat je niet mag eten; de behoefte aan voedsel blijft. Het is natuurlijk en noodzakelijk dat mensen blijven streven naar vervulling van hun behoeften. Het is heel goed denkbaar dat zijn ouders vervolgens veel tijd kwijt zijn aan corrigeren.

Voorbeeld Jaren, de Gordon® benadering
Jaren van 6 rent door het huis. Voor zijn moeder levert dat op dit moment problemen op. Ze geeft Jaren een confronterende ik-boodschap: “Jaren, ik zie dat je door het huis rent en ik kan me nu niet concentreren op mijn werk, ik maak me zorgen dat ik het niet op tijd afkrijg.” Moeder maakt Jaren hiermee duidelijk wat haar behoefte is, ze wil haar werk afkrijgen, met haar werk voorziet ze in behoefte aan levensonderhoud. Jaren roept dan ineens: “Je speelt ook nooit met mij!” Eerst heeft moeder haar eigen behoefte duidelijk gemaakt, nu gaat ze Actief Luisteren, ze verdiept zich in de gevoelens en behoeften van haar kind. “Zou je graag vaker met mij spelen, ben je boos dat ik dit te weinig doe?” vraagt ze. “Ja!” roept Jaren. Moeder luistert nu zorgvuldig naar wat Jaren haar vertelt, in het bijzonder naar zijn gevoelens. Dan vraagt ze: “Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ik mijn werk kan afmaken en dat we samen kunnen spelen, zullen we daar een oplossing voor bedenken?” Jaren en zijn moeder gaan nu brainstormen en ieder van hen bedenkt een aantal oplossingen. Dan kiezen ze samen een oplossing die hen allebei wat lijkt. Ze besluiten dat ze eerst samen op de trampoline gaan springen, en dat Jaren daarna iets rustig voor zichzelf gaat doen, zodat moeder haar werk kan afmaken. Al met al heeft dit gesprekje een paar minuten geduurd en hebben ze 20 minuten op de trampoline gespeeld. Moeder heeft genoten van het samenzijn met haar kind en kan vervolgens effectief werken.
Moeder en Jaren voelen zich nu allebei tevreden, hun behoeften zijn vervuld en hun band wordt versterkt. Jaren leert over verschillen in omstandigheden en dat zijn moeder een mens is met behoeften. Jaren voelt zich gemotiveerd om zich aan de afspraak te houden, omdat hij invloed mocht hebben, zijn stem was net zo belangrijk als die van zijn moeder. Jaren weet zich gezien en gehoord. Moeder is er verder geen tijd meer aan kwijt, want het probleem (de onvervulde behoefte) is werkelijk opgelost.

Bronnen:
Boek Luisteren naar Kinderen, door Thomas Gordon
Parenting Program Comparison , via Gordontraining International
Children don’t really misbehave door Thomas Gordon
Boek Geweldloze Communicatie door Marshall Rosenberg, behoeftenlijst, pagina 58 tot 60
Triple-P groepswerkboek voor ouders, door C.M. Markie-Dadds, K. M.T. Turner en M. R. Sanders

4 gedachten over “Gordon® en Triple-P”

        1. Hallo Cecilia,

          Fijn dat het duidelijk is zeg :).

          Je kunt voor een Gordon® training bij jou in de buurt kijken op http://www.gordontraining.nl
          Mocht er bij jou in de buurt geen trainer zitten, dan is het misschien nog een idee om zelf een groep ouders samen te stellen en een trainer te vragen naar jullie toe te komen. Eventueel kan ik je in contact brengen met iemand van de NET om een trainer te vinden. Mijn e-mailadres is heleen@luisterouders.nl

          Ik hoop dat ik je hiermee verder heb geholpen.

          Hartelijke groet,

          Heleen

Laat een reactie achter bij Peter te Riele Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *